Mail til Modalen Kommune

Mail oversendt Modalen kommunes postmottak 8. juli 2015.

Vi er ikke entusiastiske bobilturister. Bare så det er slått fast. Vi er et nysgjerrig ektepar som i år hadde leid oss en bobil og tatt med vårt beste vennepar i bilen på ken Grand Tour of Vestlandet som innebar alt av severdigheter og naturopplevelser fra Sandnes i sør til Åndalsnes og Ålesund i Vest. Basert på tidligere reiser som jeg og fruen har gjort, så har vi vært flere ganger hos dere og forelsket oss i Modalen og den idyllen som kommunen deres tilbyr med spektakulære veistrekninger og slående natur. Derfor var dette en obligatorisk omvei på vår reise for å vise våre venner denne flotte bygda innerst i fjorden. Vi baserte oss på å overnatte i Modalen, nyte et godt kveldsmåltid på restauranten på brygga og kanskje ta de siste innkjøp til frokosten neste morgen på Coop’en.

Nå ble ankomsten noe sen, vi kom ikke til Modalen før 20:15, så vi var forberedt på at Coop’en var stengt. Stor var likevel skuffelsen over at hele bygda var stengt. Også restauranten. I tillegg virket det helt forlatt. Traff noen få barn på sykkel, og ikke noe annet. Så var det dette med overnatting. Vi kom som sagt i bobil, selv om vi ikke er bobil entusiaster. Det som møter oss er et stort skilt med en bobil på med en stor rød strek over. Vi var altså ikke velkommen i bygda. Det var særdeles skuffende. Bare skiltet var symbol nok på at her ønsker en ikke turister velkommen. Det var lag til rette for besøkende med båt, men ikke fra veien. Dette er ikke bra.

Vi er så begeistret for denne plassen, men fikk oss en solid nedtur. Vi turte rett og slett ikke å ligge i nærheten av bygda, så det ble en tur ut fjorden igjen og la oss til på en liten lomme rett før Romarheim. Det ble omelett stekt på rester fra kjøleskapet da den gode middagen på restauranten ikke ble noe av.

Jeg er klar over at noen bobilturister kanskje ødelegger for allmuen med å legge fra seg alt mulig. Likevel tror jeg både dette kunne være en inntekt for bygda, samt en vennlig gest for tilreisende. Dere har en perle å vise frem, og da bør dere markedsføre dette alt dere kan. Se et par eksempler på hvordan dere kan gjøre dette enkelt:

Ålesund Bobilparkering
Bobilparkering Matre

Vi fikk gleden av å oppleve Ålesund Bobilparkering med de fasiliteter de har å tilby. Her kunne også dere i Modalen gjort et enkelt grep med å sette av en oppmerket plass, satt ut en søppelcontanier, skiltet til de allerede åpne toalettene og vaskerommet og så plassert en betalingsautomat. Dette kunne dere markedsført og fått inntekter på.

Vi vil ikke slutte å kjøre via Modalen, det er en altfor fin tur til å la være. Og jeg håper at neste gang jeg kommer, så vil det stå skiltet oppe ved hovedbrua med skilt til bobilparkering og de tilbudene dere vil tilby.

Torstein Skretting

Tilsvar fra Modalen Kommune:

Modalen Kommune tok innspillet mitt alvorlig. Setter stor pris på å bli tatt på alvor og med såpass godt svar så er vi fortsatt begeistret for denne unike kommunen. Her er svaret fra rådmannen i Modalen:

Takk for ei konstruktiv tilbakemelding til oss om ditt siste besøk til Modalen denne gong, og om dykkar hyggjelegare opplevingar frå tidlegare turar hit.

Vi ønskjer at Modalen skal framstå som ein god plass å besøkje enten folk kjem med båt, bil / bobil eller på annan måte. Mykje synes vi er bra tilrettelagt her inne for besøkjande, men vi er smerteleg klar over at vi ikkje har eit tilfredstillande tilbod for bobilturistar. Her er det, slik du påpeikar, fleire ting å ta tak.

Vi har per i dag ikkje noko kommunalt tilrettelagt oppstillingsplass for bobilar i sentrum. Litt lenger oppe i dalen er det imidlertid eit nytt tilbod i år ved Modalen Lodge & Camping. (www.modalenlodge.no). Det er i tillegg høve til å parkere nokre plassar også i sentrum, men opplysningar på vår heimeside om Modalen kommune, gjev ikkje god nok info om dette.

Når det gjeld forbod-skilta ved Bryggjeslottet, så er dette sett opp for å hindre uønska parkering på område for bussar og i eit rasfarleg område bak Bryggjeslottet, men informasjonen om også dette kan gjerast betre. Vi har også lagt til rette med ein tømmestasjon for WC i bobilar, men også dette skulle vi informert betre om på infotavle / vår heimeside.

Vi skal derfor ta med ditt innspel om behov for betre informasjon og tilrettelegging av parkering i vårt vidare arbeid. Når det gjeld opningstidene på butikk og Mobryggja så er det eit forhold som dei private aktørane må vurdere i høve markedsgrunnlaget sitt, men vi ønskjer lengst mogleg opningstid

Eg er glad for at de ikkje aktar å stryke Modalen på programmet til seinare turar og eg vonar at de neste gang kan spore endring til det betre!!

Med ønskje om ein framleis god sommar og velkomen attende!

Venleg helsing
Øivind Olsnes
rådmann

Leave Comment